close
تبلیغات در اینترنت
مقالات فرهنگی
اقتصاد مقاومتي؛ ضرورت گذر از حرف به عمل

امسال و در امتداد چند سال اخير، نام سال به يک عنوان اقتصادي اختصاص يافت و «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري شد.

‎اقتصاد مقاومتي به عنوان يکي از کليدواژه‌هاي کلام رهبر فرزانه انقلاب در سال‌هاي اخير بوده و اجراي آن بارها مورد تاکيد ايشان قرار گرفته است و اين که نام سال به عنوان «اقتصاد مقاومتي» با پيوسته شدن «اقدام و عمل» همراه شده است، نشان از آن دارد که طي اين سال‌ها اقتصاد مقاومتي صرفاً در حد کلام و شعار بوده است و رهبر معظم انقلاب از اقدامات انجام شده احتمالاً رضايت کافي و وافي نداشته‌اند و امسال نيز در امتداد سال‌هاي گذشته با نامگذاري سال به نام اقتصاد مقاومتي تاکيد كرده‌اند و بسي جالب‌تر آن که در سخنراني خود در اولين روز سال نو در حرم رضوي 10 راهکار نيز براي پيشبرد اقتصاد مقاومتي بيان فرمودند‎.

‎در کنار اين راهکارها، نکته قابل ذکر اين است که نام‌هاي سال‌هاي اخير از سال 1387 که با عناوين اقتصادي نامگذاري شده‌اند همه در امتداد بحث اقتصاد مقاومتي قرار دارند و هر کدام از اين نام‌ها و شعارها، خود راهکاري براي اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.

‎سال 1387 که به نام نوآوري و شکوفايي نامگذاري شد، مهم‌ترين راهکار براي اقتصاد مقاومتي و اقتصادي که وابسته به غرب و شرق نيست و در مقابل تحريم‌ها و ساير کارشکني‌ها و ضربات دشمن، مقاومت كند، اقتصادي نوآور‏‎ و ‎شکوفا است. خوشبختانه در سال‌هاي اخير و در برخي از حوزه‌هاي اقتصادي، اقدامات بسيار خوبي با نوآوري و شکوفايي انجام شده و در حوزه‌هاي اقتصاد دانش بنيان، انرژي هسته‌اي، دانش فضايي، حوزه پزشکي، حوزه تسليحات نظا‎مي و ساير حوزه‌ها، نوآوري‌هاي بسياري توسط دانشمندان انجام گرفته است در بسياري از حوزه‌ها با اتکا بر منابع داخلي، به شکوفايي و پيشرفت دست يافته‌ايم که بايد امسال نيز در اين مسير قدم برداريم و در ‎بسياري از شاخه‌هاي ديگر نيز به نوآوري و در نهايت به شکوفايي، دست يابيم‎.

‎سال 1388 به نام اصلاح الگوي مصرف نامگذاري شد. بي‌شک اصلاح الگوي مصرف يکي از با ارزش‌ترين راهکارها در اقتصاد مقاومتي است و مي‌توان با کنترل و اصلاح الگوي مصرف، جلوي بسياري از اسراف‌ها را گرفت. در راستاي همين موضوع در همان سال با اجراي طرح سهميه بندي بنزين و در امتداد آن در سال‌هاي بعد، با آزادسازي قيمت بنزين، اقدام موثري در کنترل مصرف اين حامل انرژي صورت گرفت و خوشبختانه در سال‌هاي تحريم نياز کشور را از وارد کردن بنزين بر طرف كرد و از مصرف بي رويه بنزين کاست. اين اقدام در ساير حامل‌هاي انرژي و همچنين نان به عنوان مهم‌ترين مصرف ايرانيان با انجام اقدامات صورت گرفته، در حد بسيار زيادي کنترل شد و از اسراف آن جلوگيري به عمل آمد. هرچند آزادسازي قيمت آرد به افزايش قيمت نان انجاميد و مردم را اندکي در مشکل انداخت، اما پرداخت مستقيم يارانه به مردم به جاي پرداخت آن به نانوا باعث شد تا رقابت در پخت نان ايجاد شود و به افزايش کيفيت نان مصرفي بيانجامد و از سوي ديگر از فروش آرد سهميه‌اي و نان براي مصارف ديگر مثل استفاده به عنوان خوراك دام ،‌جلوگيري به عمل آيد و با حذف صف‌هاي طويل نان، در وقت مردم نيز صرفه جويي شود.

‎در همين امتداد بايستي اقدامات ديگري نيز در راستاي کاهش مصرف برخي از اقلام انجام گيرد، بخصوص در حوزه حامل‌هاي انرژي از جمله گاز و برق و از همه مهم‌تر در مصرف آب، که خوشبختانه اقدامات بسيار مفيدي نيز در اين زمينه انجام شده است و بايستي اين گونه اقدامات تداوم يابد ضمن آن كه كاهش مصارف غير ضروري در بسياري از ادارات و نهادها نيز نياز به توجه بيشتردارد که لازم است دولت تمهيداتي براي اين مسائل نيز بينديشد.

‎سال 1389 به نام همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاري شد كه يک راهکار بسيار مفيد براي اقتصاد مقاومتي است و بايستي همه به اين تلاش مضاعف اقدام کنند و تمامي نيروهاي خود را در اين مسير، به کار گيرند‎.

‎سال 1390 در امتداد همت و کار مضاعف به نام جهاد اقتصادي ناميده شد. جهاد به مرحله‌اي بسيار بالاتر از کار و همت مضاعف اشاره دارد و جهاد تلاش و کوششي بسيار زياد تا حد جان را شامل مي‌شود و براي ساختن يک‎ ا‎قتصاد مقاوم بايد تمامي قواي خود را صرف اقتصاد كنيم و اقتصاد مقاوم بدون تکيه به ابر قدرت‌ها به وجود آوريم. همان گونه که در سال‌هاي گذشته شهداي هسته‌اي، و همه تلاشگران عرصه فناوري هسته‌اي، جهادي بزرگ را آغاز کردند و در راه دستيابي به فناوري داخلي، جان خود را نيز فداي اين راه مقدس نمودند‎.‎نام سال 1391 نيز به نام توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني نامگذاري شد. ناگفته پيداست که حمايت از سرمايه‌هاي داخلي به ايجاد اقتصادي مقاوم در مقابل ابر قدرت‌ها مي‌انجامد و اگر همه ما مردم کشور از کار و سرمايه داخلي و توليدات کشور پشتيباني کنيم و از مصرف کالاي خارجي دست بکشيم، بدون شک نيازمان به ابر قدرت‌هاي اقتصادي کاهش خواهد يافت و توليدات و سرمايه‌هاي داخلي افزايش مي‌يابد و باعث رونق و اعتلاي اقتصاد كشور مي‌شود.

‎سال 1392 به نام حماسه سياسي و حماسه اقتصادي نامگذاري شد. حماسه آفريني در حوزه اقتصاد جلوه‌اي ديگر از همت و کار مضاعف و جهاد اقتصادي است و اگر در عرصه اقتصاد حماسه آفرين باشيم بي شک آن اقتصاد مقاوم نيز خواهد بود‎.

‎سال 1393 به نام اقتصاد وفرهنگ، باعزم ملي ومديريت جهادي، اين شعار نيز در امتداد سال‌هاي قبلي بر شعارهاي سال 90 و 91 در حوزه اقتصاد تاکيد مي‌‌كند، با اين تفاوت که عرصه فرهنگ نيز به مانند حوزه اقتصاد به اين عزم و مديريت نياز دارد‎.

‎بحث مديريت خود بحثي مستقل در مباحث اقتصادي است و بي‌شک اگرمديريت کارآمد در حوزه اقتصاد و صد البته در همه حوزه‌هاي ديگر وجود نداشته باشد، آن فعاليت بي ثمر و ابتر خواهد بود و بسي مفيدتر خواهد بود که اين مديريت با حرکت هاي جهادي همراه باشد و نهايت کوشش و تلاش مديريتي مصروف شود، چرا كه اگر مديريت فعاليتي جهادي باشد، نيروها نيز در امتداد آن، جهادي عمل خواهند کرد‏‎.

‎در بخش‌هاي گوناگون اقتصادي و فرهنگي مديران بسياري، جهادي فعاليت مي‌کنند، در سال گذشته دو تن از وزراي دولت با تلاش‌هاي جهادي خود اقدامات بسيار مفيدي را انجام دادند، يکي آقاي دكتر ظريف در عرصه ديپلماسي و ديگري آقاي دکتر قاضي‌زاده‌هاشمي وزير محترم بهداشت و درمان، که اميدواريم در حوزه‌هاي اقتصادي نيز اين‌گونه اقدامات انجام گيرد‎.

‎سال 1394 هم به نام دولت و ملت، همدلي و همزباني نامگذاري شد و اين شعار نيز يکي ديگر از مهم‌ترين راهکارهاي پيشبرد اقتصاد مقاومتي است و اگر ملت پشتيبان و همدل و همزبان با دولت نباشد 

بي شک تحقق اقتصاد مقاومتي غيرقابل دسترس خواهد بود‎.

‎اميد که با مدنظر قراردادن اوامر رهبر فرزانه انقلاب درراه رسيدن به اقتصادي مقاوم و بدون وابستگي به ابر قدرت‌ها قدم برداريم‎.

‎ سيد مرتضي موسوي‌تبار

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی ,
بازدید : 237
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

رسانه چیست ؟

رسانه ها ابزارهایی هستند برای ارتباط بین افراد و اشخاص و توانایی تاثیرگذاری زیادی بر افکار و عقاید انسان ها دارند .

رسانه ها از زمان خلقت انسان تغییرات بسیاری به خود دیده اند و به اشکال و شیوه های گوناگون درآمده اند . انسان های نخستین که هنوز توانایی تکلم نیافته بودند با حرکات دست و آواهای نامفهوم تلاش می کردند با هم ارتباط برقرار کنند . چندی بعد به  فکر کشیدن نقاشی افتادند و حرف های خود را با کشیدن نقاشی به هم منتقل نمودند . بعدتر به این امر نیاز یافتند تا پیام های خود را ماندگار کنند و در این راستا به خلق نقاشی بر روی اشیاء سخت مانند سنگ اقدام نمودند و در امتداد این امر نیز به مجسمه سازی روی آوردند . هرچند این ها تاریخچه هنر است اما خود هنر نیز در راستای برقراری ارتباط  بین مردم به وجود آمده است و هنر در واقع خود رسانه است .

ازسوی دیگر با توانایی انسان به قدرت تکلم ، گفتگو ابزار دیگری برای ارتباط بین افراد شد و در پی آن سخنرانی ، آواز خوانی و با ترکیب صدا با حرکات ، هنرهای رقص و تئاتر به وجود آمد و ابزارهای ارتباطی سر و شکل دیگری به خود گرفت .

پیشرفت ها و تکنولوژی انسان ها ادامه یافت و با خلق کاغذ پاپیروس نقاشی ها و طرح ها به نگارش لغات و کلمات بدل شد و با اختراع دستگاه های صوتی و تلفن ، کارضبط صدا و در پی آن خلق عکاسی روش دیگری برای ارتباط انسان ها به وجود آورد و در امتداد این ها خلق دستگاه هایی برای ضبط و نگهداری حرکات ، هنر و رسانه ای به نام سینما را به وجود آورد و با خلق تلویزیون به همگیری و گسترش رسانه ها مسیری تازه داد و پس از آن خلق رایانه ها ، شکل رسانه ها را در قالب کدها صفر و یک به شکل برنامه های رایانه ای تبدیل کرد و پس از آن به وجود آمدن ابزار ارتباطی اینترنت منجر شد و تا امروز رسانه ها از شکل های مختلفی به اشکال دیگر تبدیل شده اند و امروز در قالب گوشی ها موبایل ، تبلت ها و هزاران ابزار ارتباطی متفاوت دیگر در اختیار ماست و گستردگی و همه گیری زیادی یافته است .

با این حساب از این رهگذر همه هنرها از قبیل نقاشی و طراحی ، مجسمه سازی ، موسیقی ، تئاتر ، سینما ، شعر و ادبیات ، کتاب ، رادیو و تلویزون ، اینترنت و ... همگی رسانه هستند و هدف اصلی از آن ها ارتباط بین افراد است .

از آن چه گفته شد نتیجه ای که حاصل می شود که ابتدای هر رسانه ای از طریق سه عضو انسان صادر می شود یعنی شروع ارتباط با دست یا با دهان آدمی و نیز سایر اجزای حرکتی خلق می شود . گاه رسانه ای از تلاش تنها یک عضو خلق می شود مانند هنر نقاشی که تنها با دست خلق می شود و یا نگاشتن و یا مثل آواز خوانی که با صدا تولید می شود و یا دو عضو در تولید آن نقش دارند مانند تئاتر که از صدا و حرکات خلق می شود و گاه ممکن است بدون صدا نیز باشد چون پانتومیم و هنر موسیقی که با دست ها از دستگاه موسیقی صدا در می آورد و آواز بر مفهوم دار کردن آن کمک می کند و از سوی دیگر دریافت محتواهای تولید شده نیز از سه عضو آدمی حس می شود و آن سه عضو دیدن و شنیدن و لمس با اندام های لمس است .

شاید از این رهگذر بتوان بوییدن و خوردن و آشامیدن را نیز در زمره رسانه ها دانست چه این که یک مغازه غذاخوری با پخش بوی یک غذای خاص درصدد جلب مشریان به سوی خود باشد و یا یک عطر فروش با پخش بوی یک عطر خاص درصدد جلب مشتری باشد و نیز با پخش یک غذا درصدد تبلیغ برای موضوعی برآید .

پس آن چه مشخص است تعبیر از کتاب و نشریه و تلویزیون و سینما و ... به عنوان رسانه منظور قالب رسانه است و در واقع رسانه ها در چهار قالب کلی دسته بندی می شوند ممکن است 1- رسانه ای نوشتاری باشد مثل کتاب و نشریات که با حرکت دست بر روی ابزارهایی چون کاغذ و سنگ و ... حرکت کند و با خلق یک نوشته یا نقاشی یا طرح خوشنویسی در قالب های کتاب ، مقاله و نشریه و تابلو خارج شده و توسط چشم انسان مشاهده گردد .2- رسانه های صوتی که با حرکات دست بر روی برخی ابزارهایی که توانایی تولید صدا دارند و نیز با خروج از تارهای صوتی خلق شود و در قالب های آثار موسیقی ، سخنرانی ، مداحی و ... تولید شده و صرفاً توسط گوش انسان به مغز منتقل شود .3- رسانه های تصویری که با حرکات دست آدمی با استفاده از ابزارهایی چون دوربین های عکاسی و فیلم برداری و یا حرکت دادن دست و پا و چهره جهت بیان مفهوم خاص کاربرد یابد و در قالب های تئاتر و سینما و تلویزیون تولید شده و توسط چشم و گوش به مغز منتقل شود . در رسانه های تصویری وجود صدا در کنار آن امری ضروری نبوده بلکه تکمیل کننده آن است . – 4 – دسته چهارم هم رسانه هایی است که از ترکیب سه دسته قبلی به وجود می آیند و در دنیای نوین به وجود آمده اند و ممکن است هرسه دسته بالا را داشته باشند و یا دوتا و یا یکی  را اما به جهت آن که برخی ویژگی های تکنولوژیک بر آن ها حکومت دارد به نام رسانه های  نوین شناخته می شوند که در قالب شبکه های اینترنتی ، برنامه های رایانه ای و موبایلی و ... شناخته می شوند .

این که چرا در این دسته بندی رسانه های بویایی و چشایی وجود ندارد باز می گردد به یک عنصر مهم در رسانه ها که داوم و همیشگی بودن آن هاست و رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری و رسانه های نوین قابل ذخیره سازی وحفظ و دوام طولانی مدت دارند اما رسانه های بویایی و چشایی برای یک مقطع خاص و کم بوده و امکان حفظ و نگهداری بلند مدت برای آن ها متصور نیست و از سوی دیگر بار کردن مفاهیم برای آن ها نیز کمتر قابل تصور و انجام است .

آن چه مشخص است رسانه ها و شناخت آن ها یک موضوع کاملاً وسیع و گسترده است که لازم است برای بررسی آن ها مطالعات عمیقی صورت گیرد .

در سلسله یادداشت های با موضوع رسانه و شناخت آن می خواهیم علاوه بر شناخت رسانه ها را به نقد و بررسی بکشیم و کارکردهای مختلف آن را بررسی نماییم .

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی , مقالات رسانه ای ,
بازدید : 386
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : رسانه , هنر , نقاشی , مجسمه سازی , سینما , تئاتر ,
مجتهد مراغی احیاگر مسجد شیخ بابا

مسجد شیخ بابا دومین مسجد کهن و باستانی مراغه می باشد که به نیمه قرن نهم تعلق دارد. فتح ‏اللّه‏ بن خلیل‏ اللّه‏ تابانی که خود از دوستداران سلسله عرفانی ذهبیه بود به جهت عشق و علاقه‏ای که به حضرت شیخ بابامراغی ، از عرفای برجسته ی قرن هشتم و شاگرد شیخ زاهد گیلانی ( متوفی  705 هجری ) داشت ، در سال 846 هجری مسجدی زیبا در مرکز شهر بدین نام بنا نهاد .

در نیمه ی دوم سده ی سیزدهم هجری حکیم دانشور و فیلسوف نامور مولانا حسن مراغی مشهور به مجتهد مراغی از فلاسفه و عرفای صاحب‏ذوق آذربایجان ، مسجدی در کنار مسجد شیخ بابا بنا نهاد که به نام او یعنی مسجد آقاحسن معروف شد. همچنین مدرسه‏ای کوچک در کنار مسجد برپا نمود که به جهت شهرت بیشتر مسجد شیخ بابا  ، به مدرسه شیخ بابا معروف گشت.

حکیم مولی حسن‌بن عبدالرحیم مراغی ، متکلم ، عارف و فقیه ، از مفاخر آذربایجان در سده ی سیزدهم هجری (1300 ق ) به شمار می‌رود . ایشان در خانواده‌ای اهل علم دیده به جهان گشود. والدش عبدالرحیم مراغی ، شیخ الاسلام مراغه بوده است . مرحوم آغابزرگ درطبقات می‌نویسد: « الشیخ عبدالرحیم شیخ الاسلام من اعاظم العلماء فی عصره ، کان شیخ الاسلام فی مراغه و کانت له فیها مکانة سامیة و مرجعیة کبیرة توفی حدود سنة 1260ق . » [1] از تألیفات این فقیه فرزانه ، سه مورد را اطلاع داریم: رساله ی جهادیه ( عربی ) ، رسالة الجهادیه المسماة بالمحمدیة ، حاشیه بر حاشیه ملّاعبدالله یزدی.[2]
حسن‌بن عبدالرحیم ، تحصیلات مقدماتی را نزد پدر و سایر علمای مراغه فراگرفت و برای تکمیل تحصیلات خویش عازم تهران و سپس نجف اشرف گردید. پس از طی دوره‌ های فقه ، اصول و حکمت به زادگاهش برگشت و  به تألیف و تدریس پرداخت. متأسفانه منابع موجود اطلاعی در رابطه با اساتید و نحوه ی تحصیل وی ارائه نداده‌اند . آقای طیار مراغه‌ای در این رابطه می‌نویسد:
از یکی از علمای مراغه ، که خاطرات زیادی از دانشمندان شهر در سینه داشت ، شنیدم که وی معاصر و دوست آیت‌الله سیدمحمدحسن شیرازی ، رهبر نهضت تنباکو بود. چنان‌که مرحوم مجدد شیرازی ، در دیداری که با وی داشت ،  ضمن اظهار تأسف از دوری حکیم مراغه‌ای از حوزه ی نجف فرموده بود: آقا میرزا حسن تحت‌الشعاع دیگران قرار گرفت و حقش ضایع گردید.[3]

مجتهد مراغی از معاصران شیخ احمد احسائی و سیدکاظم رشتی بود و در ردّ آراء و نظرات آنان ، سه رساله نگاشت.

مجتهد مراغی آثار گران‌بها و صدقات جاریه ی پربهایی از خود بر جای گذارد:

1. احیاء مسجد شیخ بابا؛ مطابق وصیتش در شبستان همین مسجد مدفون گردیده است .
2. بناء مدرسه ی علمیه ی  آقاحسن، وی حوزه ی درسی خود را که اغلب در زمینه ی علوم عقلی بود در آن مدرسه برقرار ساخت و سالیان مدید به تدریس فلسفه ، عرفان ، کلام و فقه پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد. در حال حاضر اثری از آن مدرسه باقی نمانده و برجای آن مرکز فرهنگی برپا شده است.    

3. دو فرزند اهل علم ، میرزا علی آقا صاحب کرامات باهرات ، و میرزا احمدآقا ( ت 1284 ق ) این تعدادی از رسایل پدر را در سال 1319 ق ، در ضمن مجموعه‌ای با عنوان کشف سریرة الاسلام منتشر نمود.
4. تألیفات علمی: حکیم مولی حسن دانشمندی پرکار و کثیرالتألیف بود و نوشته های بسیاری  در فلسفه و عرفان از خود برجای گزارده است . آثار به جای‌مانده از ایشان را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود: بخش نسخه‌های خطی، و بخش دیگر ، که به صورت چاپ سنگی مطبوع شده است.
الف) نسخه‌های خطی

1.الامر و المشیئة؛ 2. تحقیق حقیقة؛ 3. تحقیق در نوع انسان؛ 4. تفسیر سورة الفاتحة؛
5. التوحید؛ 6. جزاء الاعمال؛ 7. حب علی اصل الجنة؛ 8. حشر و نشر (سؤال و جواب)؛
9. حقیقة التکلیف؛ 10. حقیقة الروح؛ 11. خلاصة الحقائق و زبدة الدقائق؛ 12. الردّ علی الشیخیه (تصحیح شده ی طیار مراغه‌ای ) ؛ 13. رسائل؛ 14. رفع القلم فی بعض الاعیاد؛
15. سبب تسمیة الائمة به ام الکتاب؛ 16. سر الخلقة و کشف ستر الخلیقة؛ 17. سر الخلقة (مختصر ) ؛ 18. سرالقدر؛ 19. شرح حدیث حقیقت ؛ 20. شرح حقیقة العقول؛
21. شرح رفع القلم فی بعض الاعیاد؛ 22. عرش القواعى و الاصول؛ 23. العقل؛  24. علم الله تعالی؛ 25. فائدة جدیدة = الجبر و التفویض؛ 26. فلسفة الاختلاف؛ 27. الفوائد الشریفة و القواعد المنیفة؛   28. فوائد فلسفیة؛ 29. قضا و قدر؛ 30. ماهیة الاجسام و الاجساد؛
31. مدارک الغرایب فی مسالک العواقب و مشاهد العجایب فی مناهج المناقب فی احوال الموت و ما بعده من عالم ؛ 32. مراتب صلاة؛ 33. مراتب النفس و البرزخ و المعاد و المحشر ما بلغ من المعصومین الروح و درجات القلب و العقل؛ 34. مسالک الطریقة و مدارک الحقیقة؛ 35. مشکاة الحکمة و مصباح العرفان= مشکوة الحکمة و مصباح البیان فی معرفة الحجة الناطق فی کل زمان؛ 36. المعراج؛ 37. منهاج البصیرة و الیقین و مصباح المعرفة فی‌الدین؛ 38. میزان العقول و الالباب؛ 39. نقطة المعارف و العلوم و حقیقة المشاعر و الفهوم.[4]

ب) مجموعه مطبوع چاپ سنگی

1)) کشف سریرةالاسلام بنوربصیرةالایمان؛ 2) بیان نقطةالتوحیدوبیان خطةالتفرید؛

3) میزان المعارف والعلوم و مقباس المدارک و الفهوم؛ 4) مطالع المعارف ومنهاج المکاشف؛ 5) مدارک الحق و التحقیق و مسالک الصدق والتصدیق؛ 6) رسالةالذهبیه؛7) نقطةالمعارف و العلوم وحقیقةالمشاعروالفهوم؛ 8) مسلک اهل الولاو العنایةفی الطریقة و مشرب ذوی الحسنی و الهدایةفی المعرفة؛ 9) محاسن الاحوال و میامن الخصال؛ 10) سرالخلیقة و سریرةالحقیقة؛ 11)  سریرةالحقیقة و حقیقةالسریرة؛ 12) کشف سرلم یطلع علیه الامن خصه الله به؛ 13) معرفةالامام(ع)کمایستحق ان یتعقده الانام؛14) کشف التوحید بالعیان لاهل البصیرة و العرفان؛ 15) بیان اختصاص الاختیار لِلّه الغنی القدیم والاضطرار لِلحادث الفقیر العدیم؛ 16) نکات لاهل العلم و هدایا لاهل الفهم؛
17) الکافی من البیان فی الغیب و العیان؛ 18) ازاحة وهم وانارة فهم؛ 19) اشارة غیبیه و درایة بلاکیفیة ؛ 20) جواب کافی و بیان شافی لمن سبقت له الحسنی.

حکیم مولی حسن مراغی در 12 جمادی‏الاول 1300 هجری بدرود حیات گفت و در شبستان مسجد شیخ بابا به خاک سپرده شد. با وفات وی چراغ فروزان مدرسه‏اش نیز در طلیعه سده چهاردهم هجری به خاموشی گرایید.

 



[1]  -  محمد حسن آقا بزرگ تهرانی ، الذریعه ، ج 11 ، ص 725 /

[2] -  محمود طیار مراغی ، میراث اسلامی ایران ، ج 6 ، ص 654 .

[3] -  همان

[4] -  درایتی ، مصطفی ، فهرست واره دست نوشته های ایران ( دنا ) ، ج 11 ، ص 1173 و 1175 .

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی ,
بازدید : 410
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

برچسب ها : مجتد مراغی , مسجد شیخ بابا , حسن مراغی ,

قالب وبلاگ