close
تبلیغات در اینترنت
مقالات
نقش رسانه در بحران خانواده

منتشر شده در : هفته نامه آذرآبادگان، شماره 17، شنبه 17آذر1397، صفحه3.

مساله خانواده و بحران آن یکی از مهم ترین مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی است و جایگاه و نقش خانواده در جامعه امروز متاسفانه در مسیر تزلزل و نابودی قرار گرفته است. در این زمینه رسانه ها نیز نقش بسیار فعالی ایفا می کنند و تلاش بسیاری را برای از بین بردن نهاد خانواده از ساخت اجتماعی کشورهای در حال توسعه انجام می دهند تا به اهداف نهایی خود دست یابند.

رسانه ها بازوی قدرتمند برای پیشبرد اهداف هستند و هرطرف که بهتر بتواند از این رسانه ها در جهت خواسته های خود استفاده کند برنده بازی خواهد بود و در این میان متاسفانه دشمنان ما به دلایل متعدد در استفاده از این بازو توانمندتر هستند که در ادامه نکاتی از پیروزی آنان در حوزه خانواده را بیان خواهیم نمود.

اروپا در آن چه از که در فیلم ها و سریال های ارائه شده برای ما نشان می دهد، جایگاه خانواده را در اروپا متزلزل و فروپاشیده نشان می دهد و سبک زندگی چهره های مشهور (سلبریتی ها) اروپایی و آمریکایی نیز ترویج زندگی خارج از چارچوب خانواده ای را مستحکم می نمایاند، اما با اندکی کنکاش و بررسی و مطالعه جوامع اروپایی و آمریکایی مشاهده می کنیم علی رغم وضعیت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر اروپا و آمریکا، جایگاه خانواده در این کشورها به عنوان اولین نهاد تشکیل دهنده جامعه، جایگاهی بسیار رفیع و مقدس است و تلاش های بسیاری برای تحکیم بیشتر آن توسط حکومت های اروپایی و آمریکایی انجام می گیرد اما فیلم ها و سریال های آن ها خانواده متزلزل را به نمایش می گذارد تا برای کشورهای در حال توسعه الگوی خلاف واقعیت ارائه دهند.

واقعیت آن است که عرصه جنگ از حوزه سخت به حوزه نرم تغییر یافته است و دشمنان به جای صرف هزینه های هنگفت برای تهیه سلاح و از بین بردن نیروی انسانی دیگر کشورها که نیروی محرکه هر جامعه هستند با بهره برداری از رسانه ها بالاخص رسانه های ماهواره ای و اینترنتی نهاد خانواده را در معرض هدف حملات خود قرار داده اند و دریافته اند با متزلزل کردن و نابود کردن نهاد خانواده، محلی برای به وجود آمدن انسان هایی با توانایی و خلاقیت وجود نخواهد داشت لذا تلاش عمده خود را بر روی این مسئله معطوف کرده اند و در این راستا همه روزه شاهد راه اندازی شبکه های رنگارنگ ماهواره ای و عرضه رسانه های جدید در فضای مجازی هستیم تا دشمنان بتوانند از این فرصت برای رسیدن به اهداف خود قدم بردارند.

بخش دیگری از فعالیت دشمنان ترویج سبک زندگی با استفاده از سلبریتی ها و چهره شاخص است که در این راستا متاسفانه چهره های شاخص ما نیز با ناآگاهی در این مسیر افتاده اند و در حال ترویج سبک زندگی مورد نظر دشمنان هستند.

در این راستا برخی از اصطلاح سبک زندگی غربی استفاده می کنند که دارای دو معنا خواهد بود یکی آن که سبک زندگی که غربی ها یعنی دولت های غربی در حال ترویج آن هستند که در این معنا استفاده از این اصطلاح صحیح خواهد بود اما اگر مقصود آن سبک زندگی که غربی ها زندگی می کنند این اصطلاح نادرست است زیرا به اذعان آن هایی که در فضای غرب زندگی نموده اند، شاید نحوه پوشش و رفتار آن ها با کشورهای مسلمان متفاوت باشد اما در سبک زندگی مردمان کشورهای اروپایی نهاد خانواده به عنوان مهم ترین نهاد خانواده دارای جایگاه مقدس می باشد چه این که در برخی از کشورهای اروپایی و برخی از ایالت های آمریکایی، بعد از ازدواج قانونی، امکان طلاق و جدایی غیر ممکن یا با شرایط بسیار سختی قابل انجام است. اما متاسفانه در کشور ما روز به روز نهاد خانواده در حال ضعیف تر شدن است و طلاق گرفتن بسی سهل تر از ازدواج کردن شده است.

در این راستا متاسفانه رسانه های ما و بالاخص رسانه ملی ما بسیار ضعیف عمل کرده است و نتوانسته است به تقویت جایگاه خانواده کمک کند و برخی از فیلم ها و سریال های شبکه نمایش خانگی و فیلم های سینمایی روی پرده و برخی نمایش های اجرا شده در صحنه های تئاتر نیز گوی سبقت در ضربه زدن به نهاد خانواده را از شبکه های ماهواره ای ربوده اند و در حال نقش آفرینی در جبهه دشمنان هستند.

امید است مسئولین و هنرمندان و همه آن هایی که در این راستا تاثیرگذار هستند  زودتر از خواب غفلت برخیزند و تلاش های خود را برای تحکیم جایگاه خانواده که همانا با فراهم کردن زمینه های ازدواج آسان جوانان و ترویج فرهنگ زندگی ایرانی و اسلامی می توان به آن دست یافت فراهم آورند.

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات رسانه ای , مقالات اجتماعی ,
بازدید : 110
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : رسانه , خانواده , بحران خانواده , آسیب های اجتماعی , سلبریتی , جنگ نرم , سبک زندگی , ازدواج , طلاق , فرهنگ زندگی ,
آسیب های اجتماعی - تاخیر در ازدواج

منتشر شده در : هفته نامه آذرآبادگان، شماره 4، 17 اردیبهشت97

آسیب های اجتماعی از دیدگاه های مختلف قابل تعریف است اما از نگاه نگارنده تمامی مسائلی که امروز به عنوان مشکلات جامعه مطرح هستند، به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می شوند که اگر از سوی جامعه و کنشگران جامعه یعنی مسئولان و مردم،  راه درمانی برای آن ها اندیشیده نشود بدون شک آسیب های آن موجب خسارات جبران ناپذیر به جامعه و در نهایت از بین رفتن نهاد جامعه می گردد، چنانچه صدای شکسته شدن ستون های جامعه امروز هر از گاهی به گوش می رسد و این شکسته شدن در حال سرعت یافتن است که اگر این ستون ها ترمیم نشوند بدون شک شاهد فرو ریختن آن خواهیم بود.

مساله ازدواج یکی از مولفه های مهم یک جامعه برای تشکیل مهم ترین ستون جامعه یعنی خانواده است که متاسفانه در سال های اخیر توجهی به آن نمی شود و برابر آمارهای موجود میزان ازدواج به طور چشمگیری در جامعه کاهش یافته است و سن ازدواج جوانان نیز بالا رفته است.

این که مساله بالارفتن هزینه ها و گرانی و نبود اشتغال مناسب عامل اصلی کاهش ازدواج در بین جوانان است، مطلب درستی است اما متاسفانه آن گونه که همه در جامعه مشاهده می کنیم رغبت جوانان به ازدواج بسیار کاهش یافته و حتی جوانانی که وضعیت مالی و شغل مناسبی دارند نیز تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده نشان نمی دهند.

مساله افزایش طلاق در جامعه یکی از دیگر دلایل مهم عدم رغبت جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده است، چنانچه نوعی ترس در بین جوانان از ازدواج به وجود آمده و برای جلوگیری از احتمال طلاق درآینده مسئولیت تشکیل خانواده را بر عهده نمی گیرند.

دلایل افزایش طلاق در جامعه که خود یک آسیب بزرگ در جامعه است به بحث مستقلی نیاز دارد اما واقعیت آن است که امر تشکیل خانواده و تداوم آن با بحث طلاق دو مقوله جداگانه است که متاسفانه جوانان امروز به جهت آن که دارای حس مسئولیت پذیری نیستند ریسک ازدواج و تشکیل خانواده را به خاطر احتمال طلاق در آینده نمی پذیرند در حالی که با شناخت کافی از ازدواج و مسائل آن و افزایش حس مسئولیت پذیری می توانند مدیریت و تداوم زندگی خود را تضمین کنند تا هیچ گاه در مسیر طلاق قرار نگیرند.

در بحث مسئولیت پذیری تشکیل خانواده نیز بایستی این مسئولیت در پسران که قدم اول برای ازدواج توسط آن ها برداشته می شود بیشتر باشد و رسانه ها و مراکز تاثیرگذار فرهنگی در این راستا وظیفه دارند تا حس مسئولیت پذیری را در جوانان تقویت نمایند که متاسفانه در جهت عکس قدم بر می دارند و فیلم ها و سریال های تولیدی این روزها در سینما و تلویزیون نیز بر افزایش حس ترس جوانان از ازدواج بیشتر تاکید دارند تا ترویج حس مسئولیت پذیری. برنامه های شبکه ماهواره ای و رفتارهای چهره های شناخته شده در جامعه (سلبریتی ها) نیز که بر همگان مشخص و مبرهن است.

یکی دیگر از دلایل تاخیر جوانان در ازدواج و دوری از آن، وجود روابط آزاد در جامعه که با تعبیراتی مثل ازدواج سفید و دوست دختر و دوست پسر شناخته می شوند که باعث شده است بخش زیادی از نیازهای عاطفی جوانان از طریق آن تامین شده و دیگر نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده را احساس نکرده و قبول مسئولیت های بزرگ تشکیل خانواده را نپذیرند. چنان چه که در گذشته جوانان دوران تجرد خود را در خانه پدری می گذراندند، در حالی که امروز جوانان به علت تحصیل و مسائل کاری و سایر دلایل شخصی از خانواده جدا شده و در خانه های مجردی و انفرادی زندگی می کنند که این روش باعث افزایش چنین روابطی خارج از مقوله ازدواج می گردد.

از آن چه بیان شد می توان نتیجه گرفت که بخشی از مشکلات تاخیر در ازدواج به خاطر دلایل اقتصادی و نبود اشتغال مناسب است که بی شک وظیفه بهبود این وضعیت بر عهده دولت و حکومت است، بخش دیگری از مشکلات مربوط به مسائل فرهنگی است که مبتنی است یکی به ترویج فرهنگ ازدواج آسان و پرهیز از تجمل گرایی در ازدواج و تشکیل خانواده و دومی ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری جوانان برای ازدواج که در این راستا دولت و حکومت و بالاخص رسانه ها و افراد شاخص جامعه (سلبریتی ها) که مردم از رفتار آنان بسیار تاثیر می گیرند وظیفه اصلی را بر عهده دارند که امید است همه ما با بیدار شدن و قبول مسئولیت های خود در زندگی اجتماعی از بین رفتن جامعه ای که با خون دل ها به وجود آمده است جلوگیری نماییم و شاهد جامعه ای پویا و پرنشاط باشیم.

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات اجتماعی ,
بازدید : 155
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : آسیب های اجتماعی , تاخیر در ازدواج , چامعه , ازدواج , خانواده , کاهش ازدواج , طلاق ,
اقتصاد مقاومتي؛ ضرورت گذر از حرف به عمل

امسال و در امتداد چند سال اخير، نام سال به يک عنوان اقتصادي اختصاص يافت و «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري شد.

‎اقتصاد مقاومتي به عنوان يکي از کليدواژه‌هاي کلام رهبر فرزانه انقلاب در سال‌هاي اخير بوده و اجراي آن بارها مورد تاکيد ايشان قرار گرفته است و اين که نام سال به عنوان «اقتصاد مقاومتي» با پيوسته شدن «اقدام و عمل» همراه شده است، نشان از آن دارد که طي اين سال‌ها اقتصاد مقاومتي صرفاً در حد کلام و شعار بوده است و رهبر معظم انقلاب از اقدامات انجام شده احتمالاً رضايت کافي و وافي نداشته‌اند و امسال نيز در امتداد سال‌هاي گذشته با نامگذاري سال به نام اقتصاد مقاومتي تاکيد كرده‌اند و بسي جالب‌تر آن که در سخنراني خود در اولين روز سال نو در حرم رضوي 10 راهکار نيز براي پيشبرد اقتصاد مقاومتي بيان فرمودند‎.

‎در کنار اين راهکارها، نکته قابل ذکر اين است که نام‌هاي سال‌هاي اخير از سال 1387 که با عناوين اقتصادي نامگذاري شده‌اند همه در امتداد بحث اقتصاد مقاومتي قرار دارند و هر کدام از اين نام‌ها و شعارها، خود راهکاري براي اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.

‎سال 1387 که به نام نوآوري و شکوفايي نامگذاري شد، مهم‌ترين راهکار براي اقتصاد مقاومتي و اقتصادي که وابسته به غرب و شرق نيست و در مقابل تحريم‌ها و ساير کارشکني‌ها و ضربات دشمن، مقاومت كند، اقتصادي نوآور‏‎ و ‎شکوفا است. خوشبختانه در سال‌هاي اخير و در برخي از حوزه‌هاي اقتصادي، اقدامات بسيار خوبي با نوآوري و شکوفايي انجام شده و در حوزه‌هاي اقتصاد دانش بنيان، انرژي هسته‌اي، دانش فضايي، حوزه پزشکي، حوزه تسليحات نظا‎مي و ساير حوزه‌ها، نوآوري‌هاي بسياري توسط دانشمندان انجام گرفته است در بسياري از حوزه‌ها با اتکا بر منابع داخلي، به شکوفايي و پيشرفت دست يافته‌ايم که بايد امسال نيز در اين مسير قدم برداريم و در ‎بسياري از شاخه‌هاي ديگر نيز به نوآوري و در نهايت به شکوفايي، دست يابيم‎.

‎سال 1388 به نام اصلاح الگوي مصرف نامگذاري شد. بي‌شک اصلاح الگوي مصرف يکي از با ارزش‌ترين راهکارها در اقتصاد مقاومتي است و مي‌توان با کنترل و اصلاح الگوي مصرف، جلوي بسياري از اسراف‌ها را گرفت. در راستاي همين موضوع در همان سال با اجراي طرح سهميه بندي بنزين و در امتداد آن در سال‌هاي بعد، با آزادسازي قيمت بنزين، اقدام موثري در کنترل مصرف اين حامل انرژي صورت گرفت و خوشبختانه در سال‌هاي تحريم نياز کشور را از وارد کردن بنزين بر طرف كرد و از مصرف بي رويه بنزين کاست. اين اقدام در ساير حامل‌هاي انرژي و همچنين نان به عنوان مهم‌ترين مصرف ايرانيان با انجام اقدامات صورت گرفته، در حد بسيار زيادي کنترل شد و از اسراف آن جلوگيري به عمل آمد. هرچند آزادسازي قيمت آرد به افزايش قيمت نان انجاميد و مردم را اندکي در مشکل انداخت، اما پرداخت مستقيم يارانه به مردم به جاي پرداخت آن به نانوا باعث شد تا رقابت در پخت نان ايجاد شود و به افزايش کيفيت نان مصرفي بيانجامد و از سوي ديگر از فروش آرد سهميه‌اي و نان براي مصارف ديگر مثل استفاده به عنوان خوراك دام ،‌جلوگيري به عمل آيد و با حذف صف‌هاي طويل نان، در وقت مردم نيز صرفه جويي شود.

‎در همين امتداد بايستي اقدامات ديگري نيز در راستاي کاهش مصرف برخي از اقلام انجام گيرد، بخصوص در حوزه حامل‌هاي انرژي از جمله گاز و برق و از همه مهم‌تر در مصرف آب، که خوشبختانه اقدامات بسيار مفيدي نيز در اين زمينه انجام شده است و بايستي اين گونه اقدامات تداوم يابد ضمن آن كه كاهش مصارف غير ضروري در بسياري از ادارات و نهادها نيز نياز به توجه بيشتردارد که لازم است دولت تمهيداتي براي اين مسائل نيز بينديشد.

‎سال 1389 به نام همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاري شد كه يک راهکار بسيار مفيد براي اقتصاد مقاومتي است و بايستي همه به اين تلاش مضاعف اقدام کنند و تمامي نيروهاي خود را در اين مسير، به کار گيرند‎.

‎سال 1390 در امتداد همت و کار مضاعف به نام جهاد اقتصادي ناميده شد. جهاد به مرحله‌اي بسيار بالاتر از کار و همت مضاعف اشاره دارد و جهاد تلاش و کوششي بسيار زياد تا حد جان را شامل مي‌شود و براي ساختن يک‎ ا‎قتصاد مقاوم بايد تمامي قواي خود را صرف اقتصاد كنيم و اقتصاد مقاوم بدون تکيه به ابر قدرت‌ها به وجود آوريم. همان گونه که در سال‌هاي گذشته شهداي هسته‌اي، و همه تلاشگران عرصه فناوري هسته‌اي، جهادي بزرگ را آغاز کردند و در راه دستيابي به فناوري داخلي، جان خود را نيز فداي اين راه مقدس نمودند‎.‎نام سال 1391 نيز به نام توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني نامگذاري شد. ناگفته پيداست که حمايت از سرمايه‌هاي داخلي به ايجاد اقتصادي مقاوم در مقابل ابر قدرت‌ها مي‌انجامد و اگر همه ما مردم کشور از کار و سرمايه داخلي و توليدات کشور پشتيباني کنيم و از مصرف کالاي خارجي دست بکشيم، بدون شک نيازمان به ابر قدرت‌هاي اقتصادي کاهش خواهد يافت و توليدات و سرمايه‌هاي داخلي افزايش مي‌يابد و باعث رونق و اعتلاي اقتصاد كشور مي‌شود.

‎سال 1392 به نام حماسه سياسي و حماسه اقتصادي نامگذاري شد. حماسه آفريني در حوزه اقتصاد جلوه‌اي ديگر از همت و کار مضاعف و جهاد اقتصادي است و اگر در عرصه اقتصاد حماسه آفرين باشيم بي شک آن اقتصاد مقاوم نيز خواهد بود‎.

‎سال 1393 به نام اقتصاد وفرهنگ، باعزم ملي ومديريت جهادي، اين شعار نيز در امتداد سال‌هاي قبلي بر شعارهاي سال 90 و 91 در حوزه اقتصاد تاکيد مي‌‌كند، با اين تفاوت که عرصه فرهنگ نيز به مانند حوزه اقتصاد به اين عزم و مديريت نياز دارد‎.

‎بحث مديريت خود بحثي مستقل در مباحث اقتصادي است و بي‌شک اگرمديريت کارآمد در حوزه اقتصاد و صد البته در همه حوزه‌هاي ديگر وجود نداشته باشد، آن فعاليت بي ثمر و ابتر خواهد بود و بسي مفيدتر خواهد بود که اين مديريت با حرکت هاي جهادي همراه باشد و نهايت کوشش و تلاش مديريتي مصروف شود، چرا كه اگر مديريت فعاليتي جهادي باشد، نيروها نيز در امتداد آن، جهادي عمل خواهند کرد‏‎.

‎در بخش‌هاي گوناگون اقتصادي و فرهنگي مديران بسياري، جهادي فعاليت مي‌کنند، در سال گذشته دو تن از وزراي دولت با تلاش‌هاي جهادي خود اقدامات بسيار مفيدي را انجام دادند، يکي آقاي دكتر ظريف در عرصه ديپلماسي و ديگري آقاي دکتر قاضي‌زاده‌هاشمي وزير محترم بهداشت و درمان، که اميدواريم در حوزه‌هاي اقتصادي نيز اين‌گونه اقدامات انجام گيرد‎.

‎سال 1394 هم به نام دولت و ملت، همدلي و همزباني نامگذاري شد و اين شعار نيز يکي ديگر از مهم‌ترين راهکارهاي پيشبرد اقتصاد مقاومتي است و اگر ملت پشتيبان و همدل و همزبان با دولت نباشد 

بي شک تحقق اقتصاد مقاومتي غيرقابل دسترس خواهد بود‎.

‎اميد که با مدنظر قراردادن اوامر رهبر فرزانه انقلاب درراه رسيدن به اقتصادي مقاوم و بدون وابستگي به ابر قدرت‌ها قدم برداريم‎.

‎ سيد مرتضي موسوي‌تبار

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی ,
بازدید : 298
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

رسانه چیست ؟

رسانه ها ابزارهایی هستند برای ارتباط بین افراد و اشخاص و توانایی تاثیرگذاری زیادی بر افکار و عقاید انسان ها دارند .

رسانه ها از زمان خلقت انسان تغییرات بسیاری به خود دیده اند و به اشکال و شیوه های گوناگون درآمده اند . انسان های نخستین که هنوز توانایی تکلم نیافته بودند با حرکات دست و آواهای نامفهوم تلاش می کردند با هم ارتباط برقرار کنند . چندی بعد به  فکر کشیدن نقاشی افتادند و حرف های خود را با کشیدن نقاشی به هم منتقل نمودند . بعدتر به این امر نیاز یافتند تا پیام های خود را ماندگار کنند و در این راستا به خلق نقاشی بر روی اشیاء سخت مانند سنگ اقدام نمودند و در امتداد این امر نیز به مجسمه سازی روی آوردند . هرچند این ها تاریخچه هنر است اما خود هنر نیز در راستای برقراری ارتباط  بین مردم به وجود آمده است و هنر در واقع خود رسانه است .

ازسوی دیگر با توانایی انسان به قدرت تکلم ، گفتگو ابزار دیگری برای ارتباط بین افراد شد و در پی آن سخنرانی ، آواز خوانی و با ترکیب صدا با حرکات ، هنرهای رقص و تئاتر به وجود آمد و ابزارهای ارتباطی سر و شکل دیگری به خود گرفت .

پیشرفت ها و تکنولوژی انسان ها ادامه یافت و با خلق کاغذ پاپیروس نقاشی ها و طرح ها به نگارش لغات و کلمات بدل شد و با اختراع دستگاه های صوتی و تلفن ، کارضبط صدا و در پی آن خلق عکاسی روش دیگری برای ارتباط انسان ها به وجود آورد و در امتداد این ها خلق دستگاه هایی برای ضبط و نگهداری حرکات ، هنر و رسانه ای به نام سینما را به وجود آورد و با خلق تلویزیون به همگیری و گسترش رسانه ها مسیری تازه داد و پس از آن خلق رایانه ها ، شکل رسانه ها را در قالب کدها صفر و یک به شکل برنامه های رایانه ای تبدیل کرد و پس از آن به وجود آمدن ابزار ارتباطی اینترنت منجر شد و تا امروز رسانه ها از شکل های مختلفی به اشکال دیگر تبدیل شده اند و امروز در قالب گوشی ها موبایل ، تبلت ها و هزاران ابزار ارتباطی متفاوت دیگر در اختیار ماست و گستردگی و همه گیری زیادی یافته است .

با این حساب از این رهگذر همه هنرها از قبیل نقاشی و طراحی ، مجسمه سازی ، موسیقی ، تئاتر ، سینما ، شعر و ادبیات ، کتاب ، رادیو و تلویزون ، اینترنت و ... همگی رسانه هستند و هدف اصلی از آن ها ارتباط بین افراد است .

از آن چه گفته شد نتیجه ای که حاصل می شود که ابتدای هر رسانه ای از طریق سه عضو انسان صادر می شود یعنی شروع ارتباط با دست یا با دهان آدمی و نیز سایر اجزای حرکتی خلق می شود . گاه رسانه ای از تلاش تنها یک عضو خلق می شود مانند هنر نقاشی که تنها با دست خلق می شود و یا نگاشتن و یا مثل آواز خوانی که با صدا تولید می شود و یا دو عضو در تولید آن نقش دارند مانند تئاتر که از صدا و حرکات خلق می شود و گاه ممکن است بدون صدا نیز باشد چون پانتومیم و هنر موسیقی که با دست ها از دستگاه موسیقی صدا در می آورد و آواز بر مفهوم دار کردن آن کمک می کند و از سوی دیگر دریافت محتواهای تولید شده نیز از سه عضو آدمی حس می شود و آن سه عضو دیدن و شنیدن و لمس با اندام های لمس است .

شاید از این رهگذر بتوان بوییدن و خوردن و آشامیدن را نیز در زمره رسانه ها دانست چه این که یک مغازه غذاخوری با پخش بوی یک غذای خاص درصدد جلب مشریان به سوی خود باشد و یا یک عطر فروش با پخش بوی یک عطر خاص درصدد جلب مشتری باشد و نیز با پخش یک غذا درصدد تبلیغ برای موضوعی برآید .

پس آن چه مشخص است تعبیر از کتاب و نشریه و تلویزیون و سینما و ... به عنوان رسانه منظور قالب رسانه است و در واقع رسانه ها در چهار قالب کلی دسته بندی می شوند ممکن است 1- رسانه ای نوشتاری باشد مثل کتاب و نشریات که با حرکت دست بر روی ابزارهایی چون کاغذ و سنگ و ... حرکت کند و با خلق یک نوشته یا نقاشی یا طرح خوشنویسی در قالب های کتاب ، مقاله و نشریه و تابلو خارج شده و توسط چشم انسان مشاهده گردد .2- رسانه های صوتی که با حرکات دست بر روی برخی ابزارهایی که توانایی تولید صدا دارند و نیز با خروج از تارهای صوتی خلق شود و در قالب های آثار موسیقی ، سخنرانی ، مداحی و ... تولید شده و صرفاً توسط گوش انسان به مغز منتقل شود .3- رسانه های تصویری که با حرکات دست آدمی با استفاده از ابزارهایی چون دوربین های عکاسی و فیلم برداری و یا حرکت دادن دست و پا و چهره جهت بیان مفهوم خاص کاربرد یابد و در قالب های تئاتر و سینما و تلویزیون تولید شده و توسط چشم و گوش به مغز منتقل شود . در رسانه های تصویری وجود صدا در کنار آن امری ضروری نبوده بلکه تکمیل کننده آن است . – 4 – دسته چهارم هم رسانه هایی است که از ترکیب سه دسته قبلی به وجود می آیند و در دنیای نوین به وجود آمده اند و ممکن است هرسه دسته بالا را داشته باشند و یا دوتا و یا یکی  را اما به جهت آن که برخی ویژگی های تکنولوژیک بر آن ها حکومت دارد به نام رسانه های  نوین شناخته می شوند که در قالب شبکه های اینترنتی ، برنامه های رایانه ای و موبایلی و ... شناخته می شوند .

این که چرا در این دسته بندی رسانه های بویایی و چشایی وجود ندارد باز می گردد به یک عنصر مهم در رسانه ها که داوم و همیشگی بودن آن هاست و رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری و رسانه های نوین قابل ذخیره سازی وحفظ و دوام طولانی مدت دارند اما رسانه های بویایی و چشایی برای یک مقطع خاص و کم بوده و امکان حفظ و نگهداری بلند مدت برای آن ها متصور نیست و از سوی دیگر بار کردن مفاهیم برای آن ها نیز کمتر قابل تصور و انجام است .

آن چه مشخص است رسانه ها و شناخت آن ها یک موضوع کاملاً وسیع و گسترده است که لازم است برای بررسی آن ها مطالعات عمیقی صورت گیرد .

در سلسله یادداشت های با موضوع رسانه و شناخت آن می خواهیم علاوه بر شناخت رسانه ها را به نقد و بررسی بکشیم و کارکردهای مختلف آن را بررسی نماییم .

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی , مقالات رسانه ای ,
بازدید : 463
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : رسانه , هنر , نقاشی , مجسمه سازی , سینما , تئاتر ,
مقاله دادرسی های ویژه اطفال و نوجوانان در قانون جدید آیین دادرسی کیفری

مقاله دادرسی های ویژه اطفال و نوجوانان در قانون جدید آیین دادرسی کیفری که در همایش ملی قانون آیین دادرسی کیفری در بوته نقد که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار گردید ، پذیرش شده بود که متن کامل از لینک ذیل قابل دانلود و مطالعه است .

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات حقوقی , مقالات علمی پژوهشی ,
بازدید : 445
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : آیین دادرسی کیفری , اطفال , نوجوانان , همایش , حقوق کودکان ,
متن مقاله جایگاه حقوق کودکان در فقه و حقوق اسلامی و اسناد بین المللی پذیرفته شده در کنگره بین المللی

 

 

مقاله جایگاه حقوق کودکان در فقه و حقوق اسلامی و اسناد بین المللی نوشته اینجانب که در کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی که توسط دانشگاه های پیام نور بوشهر در قم برگزار خواهد شد پذیرفته شد .

متن کامل این مقاله در دومین جلد از اولین مجموعه مجموعه مقالات کنگره با عنوان مجموعه فقه و حقوق چاپ گردید . همچنین این مقالات در سامانه ICS  که برای مقالات علوم انسانی است نمایه خواهد شد . همچنین در دو سامانه معتبر irandoc  و Sid نیز این مقالات نمایه می شوند .

متن کامل مقاله از لینک زیر قابل دریافت است .

 

همچنین برای مشاهده و دانلود مجموعه مقالات می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید .

http://farhang1404.com/

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات حقوقی , مقالات علمی پژوهشی ,
بازدید : 624
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

متن مقاله بررسی چالش های حقوق کیفری ایران و اسناد بین المللی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

مقاله بررسی چالش های حقوق کیفری ایران و اسناد بین المللی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجموعه مقالات همایش ملی ایران و چالش های حقوقی بین المللی که 21 اسفند ماه 1393 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار شد منتشر گردیده است که متن کامل آن در زیر قابل دریافت است .



لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات حقوقی , مقالات علمی پژوهشی ,
بازدید : 465
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : حقوق کیفری ایران , اسناد بین المللی , همایش ملی ایران و چالش های حقوقی بین المللی , دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه ,
مجتهد مراغی احیاگر مسجد شیخ بابا

مسجد شیخ بابا دومین مسجد کهن و باستانی مراغه می باشد که به نیمه قرن نهم تعلق دارد. فتح ‏اللّه‏ بن خلیل‏ اللّه‏ تابانی که خود از دوستداران سلسله عرفانی ذهبیه بود به جهت عشق و علاقه‏ای که به حضرت شیخ بابامراغی ، از عرفای برجسته ی قرن هشتم و شاگرد شیخ زاهد گیلانی ( متوفی  705 هجری ) داشت ، در سال 846 هجری مسجدی زیبا در مرکز شهر بدین نام بنا نهاد .

در نیمه ی دوم سده ی سیزدهم هجری حکیم دانشور و فیلسوف نامور مولانا حسن مراغی مشهور به مجتهد مراغی از فلاسفه و عرفای صاحب‏ذوق آذربایجان ، مسجدی در کنار مسجد شیخ بابا بنا نهاد که به نام او یعنی مسجد آقاحسن معروف شد. همچنین مدرسه‏ای کوچک در کنار مسجد برپا نمود که به جهت شهرت بیشتر مسجد شیخ بابا  ، به مدرسه شیخ بابا معروف گشت.

حکیم مولی حسن‌بن عبدالرحیم مراغی ، متکلم ، عارف و فقیه ، از مفاخر آذربایجان در سده ی سیزدهم هجری (1300 ق ) به شمار می‌رود . ایشان در خانواده‌ای اهل علم دیده به جهان گشود. والدش عبدالرحیم مراغی ، شیخ الاسلام مراغه بوده است . مرحوم آغابزرگ درطبقات می‌نویسد: « الشیخ عبدالرحیم شیخ الاسلام من اعاظم العلماء فی عصره ، کان شیخ الاسلام فی مراغه و کانت له فیها مکانة سامیة و مرجعیة کبیرة توفی حدود سنة 1260ق . » [1] از تألیفات این فقیه فرزانه ، سه مورد را اطلاع داریم: رساله ی جهادیه ( عربی ) ، رسالة الجهادیه المسماة بالمحمدیة ، حاشیه بر حاشیه ملّاعبدالله یزدی.[2]
حسن‌بن عبدالرحیم ، تحصیلات مقدماتی را نزد پدر و سایر علمای مراغه فراگرفت و برای تکمیل تحصیلات خویش عازم تهران و سپس نجف اشرف گردید. پس از طی دوره‌ های فقه ، اصول و حکمت به زادگاهش برگشت و  به تألیف و تدریس پرداخت. متأسفانه منابع موجود اطلاعی در رابطه با اساتید و نحوه ی تحصیل وی ارائه نداده‌اند . آقای طیار مراغه‌ای در این رابطه می‌نویسد:
از یکی از علمای مراغه ، که خاطرات زیادی از دانشمندان شهر در سینه داشت ، شنیدم که وی معاصر و دوست آیت‌الله سیدمحمدحسن شیرازی ، رهبر نهضت تنباکو بود. چنان‌که مرحوم مجدد شیرازی ، در دیداری که با وی داشت ،  ضمن اظهار تأسف از دوری حکیم مراغه‌ای از حوزه ی نجف فرموده بود: آقا میرزا حسن تحت‌الشعاع دیگران قرار گرفت و حقش ضایع گردید.[3]

مجتهد مراغی از معاصران شیخ احمد احسائی و سیدکاظم رشتی بود و در ردّ آراء و نظرات آنان ، سه رساله نگاشت.

مجتهد مراغی آثار گران‌بها و صدقات جاریه ی پربهایی از خود بر جای گذارد:

1. احیاء مسجد شیخ بابا؛ مطابق وصیتش در شبستان همین مسجد مدفون گردیده است .
2. بناء مدرسه ی علمیه ی  آقاحسن، وی حوزه ی درسی خود را که اغلب در زمینه ی علوم عقلی بود در آن مدرسه برقرار ساخت و سالیان مدید به تدریس فلسفه ، عرفان ، کلام و فقه پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد. در حال حاضر اثری از آن مدرسه باقی نمانده و برجای آن مرکز فرهنگی برپا شده است.    

3. دو فرزند اهل علم ، میرزا علی آقا صاحب کرامات باهرات ، و میرزا احمدآقا ( ت 1284 ق ) این تعدادی از رسایل پدر را در سال 1319 ق ، در ضمن مجموعه‌ای با عنوان کشف سریرة الاسلام منتشر نمود.
4. تألیفات علمی: حکیم مولی حسن دانشمندی پرکار و کثیرالتألیف بود و نوشته های بسیاری  در فلسفه و عرفان از خود برجای گزارده است . آثار به جای‌مانده از ایشان را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود: بخش نسخه‌های خطی، و بخش دیگر ، که به صورت چاپ سنگی مطبوع شده است.
الف) نسخه‌های خطی

1.الامر و المشیئة؛ 2. تحقیق حقیقة؛ 3. تحقیق در نوع انسان؛ 4. تفسیر سورة الفاتحة؛
5. التوحید؛ 6. جزاء الاعمال؛ 7. حب علی اصل الجنة؛ 8. حشر و نشر (سؤال و جواب)؛
9. حقیقة التکلیف؛ 10. حقیقة الروح؛ 11. خلاصة الحقائق و زبدة الدقائق؛ 12. الردّ علی الشیخیه (تصحیح شده ی طیار مراغه‌ای ) ؛ 13. رسائل؛ 14. رفع القلم فی بعض الاعیاد؛
15. سبب تسمیة الائمة به ام الکتاب؛ 16. سر الخلقة و کشف ستر الخلیقة؛ 17. سر الخلقة (مختصر ) ؛ 18. سرالقدر؛ 19. شرح حدیث حقیقت ؛ 20. شرح حقیقة العقول؛
21. شرح رفع القلم فی بعض الاعیاد؛ 22. عرش القواعى و الاصول؛ 23. العقل؛  24. علم الله تعالی؛ 25. فائدة جدیدة = الجبر و التفویض؛ 26. فلسفة الاختلاف؛ 27. الفوائد الشریفة و القواعد المنیفة؛   28. فوائد فلسفیة؛ 29. قضا و قدر؛ 30. ماهیة الاجسام و الاجساد؛
31. مدارک الغرایب فی مسالک العواقب و مشاهد العجایب فی مناهج المناقب فی احوال الموت و ما بعده من عالم ؛ 32. مراتب صلاة؛ 33. مراتب النفس و البرزخ و المعاد و المحشر ما بلغ من المعصومین الروح و درجات القلب و العقل؛ 34. مسالک الطریقة و مدارک الحقیقة؛ 35. مشکاة الحکمة و مصباح العرفان= مشکوة الحکمة و مصباح البیان فی معرفة الحجة الناطق فی کل زمان؛ 36. المعراج؛ 37. منهاج البصیرة و الیقین و مصباح المعرفة فی‌الدین؛ 38. میزان العقول و الالباب؛ 39. نقطة المعارف و العلوم و حقیقة المشاعر و الفهوم.[4]

ب) مجموعه مطبوع چاپ سنگی

1)) کشف سریرةالاسلام بنوربصیرةالایمان؛ 2) بیان نقطةالتوحیدوبیان خطةالتفرید؛

3) میزان المعارف والعلوم و مقباس المدارک و الفهوم؛ 4) مطالع المعارف ومنهاج المکاشف؛ 5) مدارک الحق و التحقیق و مسالک الصدق والتصدیق؛ 6) رسالةالذهبیه؛7) نقطةالمعارف و العلوم وحقیقةالمشاعروالفهوم؛ 8) مسلک اهل الولاو العنایةفی الطریقة و مشرب ذوی الحسنی و الهدایةفی المعرفة؛ 9) محاسن الاحوال و میامن الخصال؛ 10) سرالخلیقة و سریرةالحقیقة؛ 11)  سریرةالحقیقة و حقیقةالسریرة؛ 12) کشف سرلم یطلع علیه الامن خصه الله به؛ 13) معرفةالامام(ع)کمایستحق ان یتعقده الانام؛14) کشف التوحید بالعیان لاهل البصیرة و العرفان؛ 15) بیان اختصاص الاختیار لِلّه الغنی القدیم والاضطرار لِلحادث الفقیر العدیم؛ 16) نکات لاهل العلم و هدایا لاهل الفهم؛
17) الکافی من البیان فی الغیب و العیان؛ 18) ازاحة وهم وانارة فهم؛ 19) اشارة غیبیه و درایة بلاکیفیة ؛ 20) جواب کافی و بیان شافی لمن سبقت له الحسنی.

حکیم مولی حسن مراغی در 12 جمادی‏الاول 1300 هجری بدرود حیات گفت و در شبستان مسجد شیخ بابا به خاک سپرده شد. با وفات وی چراغ فروزان مدرسه‏اش نیز در طلیعه سده چهاردهم هجری به خاموشی گرایید.

 



[1]  -  محمد حسن آقا بزرگ تهرانی ، الذریعه ، ج 11 ، ص 725 /

[2] -  محمود طیار مراغی ، میراث اسلامی ایران ، ج 6 ، ص 654 .

[3] -  همان

[4] -  درایتی ، مصطفی ، فهرست واره دست نوشته های ایران ( دنا ) ، ج 11 ، ص 1173 و 1175 .

لینک ثابت
درباره : مقالات , مقالات فرهنگی ,
بازدید : 521
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

برچسب ها : مجتد مراغی , مسجد شیخ بابا , حسن مراغی ,

قالب وبلاگ